112 mil i bil

Då var det äntligen dags för resan som skulle ta oss med flyg till Bordeaux i Frankrike. Vi möttes upp på arlanda för den obligatoriska åka iväg ölen. vilka var vi då. Mej, Emilie <3, Joy och Pläp.
Första ölen på väg ner strax efter klockan 9. 2 st 75cl öl han man trycka i sig innan det var dags att pissa och pissa igen och igen.

Hann knappt in på flyget och det fick lyfta så var man kissnödig igen. Men ball som man är så skippade man att kissa direkt. var när man höll på kissa på sig när man andades som det var dags.

på första flyget satt jag bredvid Sveriges finansminister. Japp. Magdalena Andersson, men vågade inte ta en selfie med henne, Så tro mig om ni vill

Foto: Soppan Sjöborg

Väl framme i Bordeaux och inchekade på hotellrummet. vilket låg ungefär exakt mitt inne i stan, så var det dags för en sitesajing i stan fan så man skulle veta hur och var man skulle göra.

Vi käkade första dagen på ett hak där man fick välja sitt kött till maten och hur storbit man ville ha, och slaktarn skar och man fick godkänna sin egen bit. såååååå jäkla gott.. det var på Le bar Du Boucher, Lätt värt ett besök. sen blev det lite alkohol och en lättare berusningsgrad. jag och Pläp gjorde stan på kvällen/natten genom att spela lite pokemon och samtidigt lära känna stan.

Värmen under dessa dagar i Frankrike ska man inte klaga över 35 grader och varmare. så Öl och Gin å andra drycker slank ner utan problem.

Här var vi och åkte på våra Voi’s och strax efter denna bild är tagen gjorde jag förmodligen Frankrikes ballaste fotobombning står en äldre asiatisk kvinna och håller på fota hennes man mot vattnet. det hinner jag se och saktar in med hojjen och glider sakta förbi och flinar stort samtidigt som jag gör V tecknet med fingrarna… tanten ser lite förvånad ut samtidigt som hon tittar på bilden och skrattar =). Foto: Soppan Sjöborg

Vi spatserade runt första dagen. men sen andra dagen så kläcker jag iden att vi ska åka runt på stan för att kunna se alla sevärdigheter så jag kollar läget vilka appar man ska ha för att kunna hyra dessa eldrivna kickbikes. Voi, Bird och Pony fick det bli det fanns fler men det skulle räcka för att täcka behoven. så sen gled vi runt på en varsin hojj och kollade läget i stan. kan meddela att det var ett riktigt bra sätt att ta sig genom stan. så har du inte gjort det redan…. skaffa apparna.

Foto: Soppan Sjöborg

var in på många kyrkor och tittade, så vi var riktigt turistiga och kulturella av oss

Selfie. Foto: Soppan Sjöborg
Romerskt monument. det sista som finns kvar i Bordeaux. Foto: Soppan Sjöborg

Detta romerska monument låg en bit bort så det var tur vi hade dessa elhojjar så vi kunde swisha runt på vägarna.

Foto: Soppan Sjöborg

Maten på dom ställena vi käkade på i Bordeaux var fruktansvärt jäkla bra. på bilden ovan är en fisk carpachio på LouLou, Mycket prisvärt och riktigt gott. Pizzan vi drog i oss på söndagen var på Totto, En av dom godaste pizzorna jag ätit. oxå värt ett besök.

Sen efter några dagars turistande så checkade vi ut och fick betala nånting som kallades Citytaxes, den summan var på 8 Euro.. Eeh Åkeei.. efter det begav vi oss till tågstationen för att plocka upp våran hyrbil och fortsätta våran resa till Spanien närmare bestämt San Sebastián, och bilen som var 63 mil gammal när vi hämtade ut den gjorde inte resan tråkigare. en fullt utrustad Peugeot 5008.

snabb, vit och Fransk. Foto: Soppan Sjöborg

San Sebastián

Foto: Soppan Sjöborg

Här är vi framme i ett blåsigt San Sebastián temperaturen låg runt 23 grader.. så det var inte så där svinvarmt, som vi blivit bortskämda med i Frankrike. Resan till dit passerade vi 7 biltullar och slantarna rullade ut. vi hade ett gäng med mynt men dom räckte inte länge. ena tullen kostade 19.80 Euro.. så där blev det ingen mynt betalning.

vågorna var nog runt 1,5 meter till 2 meter när dom slog in mot stranden och stenarna.

vi tänkte parkera bilen på gatan men det var fullt överallt. och sen var ungefär varenda fordon repigt och det ville vi inte riskera vårat åk med. trots att vi hade full coverage försäkring på bilen. men onödigt. efter en liten promenad på gatorna så vi denna parkering. ett som är säkert.. denna Audi kommer inte loss utan att repa eller repas.

Foto: Soppan Sjöborg

Iomed att San Sebatiáns dryck uppenbarligen var Gin och Tonic så stannade vi på en servering. och vi fick drycken stiligt serverat. Sverige.. nåt att ta efter.

Vi stannade till på en sån där tapasbar som det fanns överallt och drog lite tapas innan det var dags för käk..
Dagens käk fick bli på Juanito Kojua Restaurante, Michelin 2019 restaurang.
Det blev en Michelin restaurang trots nekade bokningar tidigare under sommaren. nöjdheten som infann sig. Ja vad blev det för käk då…. för mig och Joy blev det Piggvar (inte den finaste firren) men den var god. Emilie drog Krabba och Pläp tog en tallrik Musslor och sen en flaska vitt till det, fint ska det var. prislappen.. inte så svindyrt.. eller ja det beror ju på.. men 1890 spänn.. så nu kan man bocka av käka på Michelin restaurang på bucket listen.. =)

Foto: Soppan Sjöborg

Efter vi käkade så bytte vi om till badkläder och begav oss till stranden för ett nattbad. vågorna var som skrivet innan höga och relativt varmt i vattnet, vi hoppade och plaskade i en timme på ett cirka.

Mot Andorra

Efter en fika på morgonen så begav vi oss till garaget och fortsatte våran resa mot Andorra. Man skulle tro att det skulle vara Kostigar och grusvägar men så var ikke fallet . fina asfaltsvägar. vi fick åka tillbaka in mot frankrike och sen mot Pyrrenerna för att sicksacka genom vägarbeten samt serpentinvägar upp mot toppen. medans vi åkte efter vägarna kommer Johan på att sist då drog vi genom Alperna på hög höjd.. så nu kan man lägga detta till handlingarna oxå.

Foto: Soppan Sjöborg

efter genomfart på denna tunnel så begav det sig bara uppför. som högst var vi 2096 M. öh innan de vände och gick utför ner mot huvudstaden Andorra La vella på vägen upp stod det kossor och hästar och betade som det vore planmark utanför vägen.

Även i Andorra så serverade det kött. en redig Entrecote och vin samt bärka. vi tog en meny för 33€ men svensk som man är så fattade vi inte att den var komplett så våran 3 rätters middag blev 4 rätters då jag, Joy å pläp beställde in en varsin förätt oxå. men det gick ner och det var gott. =)

Foto: Peter Rydberg

Efter vi käkat så tog jag och Pläp en runda på stan för att lira lite pokemon där passerade vi denna källa. en källa som pumpar ut 70 gradigt vatten från bergen. Ballt eller vad.

Foto: Soppan Sjöborg

Olika se värdigheter mer än så fanns väl inte att se vad vi kunde få fram. dels så var man ju rätt beroende av Wifi för surfa, ringa och smsa i Andorra var inte direkt som hemma. då dom inte är med i EU. Andorra är väl oxå känt som shopping mecka för det är så billigt och mindre moms å allt vad det innebär. såg framför mig att vi skulle behövt köpa en ny resväska för att få med sig alla fynd vi skulle göra. men spattade runt på affärerna och kollade kläder, elektronik och sånt där men det var samma priser som hemma så det blev inte så mycket shoppande. I Andorra så noterade vi oxå den varmaste dagen av alla under våran resa. 41 grader celcius. ja det var varmt på riktigt. men efter 2 dygn på Hotel Roc Blanc som var det bästa hotellet av alla 4 vi bodde på så begav vi oss tillbaka mot Frankrike och Bordeaux för att lämna tillbaka hyrbilen.

Tillbaka i Bordeaux

Återlämnandet gick fläckfritt och synandet av bilen gjorde och inga skador på bilen medförde inget skämsfaktor eller skäll. hyrfirman Enterprise var nöjd vi lika så. vi letade upp en bulle för att åka till vårat sista hotell under denna trip. väl framme där efter en lätt rallyfärd genom Bordeaux gator med en taxi chafför som i filmerna Taxi, som det finns 4 av. så skulle vi checka in. och då inser jag att mitt bankkort är borta som man behöver visa upp när man checkar in och kommer på att det ligger i dörrfickan på hyrbilen. PAAAAAANIIIIIIIIK. kastar in grejjerna på rummet och letar upp en VOI å susar tillbaka till tågstationen och upp på våning 6 på parkeringshuset för att prata med personalen där. och japp i bilen låg kortet. PHEEEW. såg framför mig att jag skulle behövt spärra kortet samt inte kunna pröjsa nåt varken med samsung pay eller så.. men det slapp jag. gött.

Foto: Soppan Sjöborg

En ball grill eller vad man ska säga att det var. =)

Hissen i sista hotellet hade lite konstig viktgräns. 3 personer som max fick väga 75kilo och tänk då att packningen ska med oxå. som väger runt 15 kilo. så japp 60kg fick man som person väga med packning. kan avslöja att vi var 3 pers i hissen och våran vikt uppnåtte ca 310 Kg funka fint det med. Foto: Soppan Sjöborg

Värmen höll i sig även på lördagen så vi drog till parken och hade parkhäng. Bärs å skugga var det som behövdes.

Foto: Soppan Sjöborg

Resans sista middag. denna katedral fick bli utsikten medans vi käkade, rätt massiv byggnad

och till sist så var det ju dags.. avsluta och stänga butiken lixom. Man kan ju inte åka till Bordeaux utan att prova vinter.. Så vi drog till en en vinbar och testade lite olika viner samt avslutade med en flarra Champagne.. gott och fint ska det vara.
även här har Sverige nåt att ta efter. en vinbar med 100 tals viner och dom serverade lättare tilltugg som ost eller skinka. en rostmacka fanns att få oxå.
Även här när vi checkade ut var vi tvungen att betala City taxes på 8€.. eeeh Åkeei. Taxin som skulle ta oss till flygplatsen var lite liten. så när chaffören skulle packa in våra väskor i bagaget så fick dom inte plats. han var tvungen att ta bort hatthyllan och stapla väskorna på varandra. och sen fick han inte in hylla i bagaget.. så den fick jag, Emilie och Pläp ha i vårat knä under resan till flygplatsen. när han chaffören sätter sig i bilen säger han.. french cars.. =) och skrattar.

Väl hemma i normalvarmt Sverige. moln och 11 grader så är det dags att avsluta denna berättelse

Foto: Soppan Sjöborg

det blev väldigt lite pokemon spelande under dagarna men detso mer under nätterna.. så vi fick mindre sömn. hihi.. men 50 nya gym han med att besökas.. och att navigera efter pokemon kartan leder en till många POI’s så det kan vara värt att följa .. POI’s är Point of Intrest. så vi såg ju en hel del enbart av att följa dessa punkter =).

så 112 mil i bil 3 länder och mycket mycket rolig resa.. 2 nya flaggor intjänat att fästa på sin väska. kewl kewl kewl. men nu är det dags att se om man kan få nån minut ute.